Godsdienst als vak neutraler en wetenschappelijker geven

Momenteel wordt godsdienst op zeer uiteenlopende manieren gegeven. Soms als vak waar verschillende religies algemeen worden gepresenteerd, maar vaak ook zeer eenzijdig - waar bijvoorbeeld lange stukken uit de Bijbel worden opgelezen en besproken, maar (vrijwel) niets wordt besproken over andere religies.

Om kinderen kritisch te leren denken, beter te onderwijzen en zelf te laten beslissen wat ze geloven, zouden we het vak godsdienst expliciet neutraal en wetenschappelijk van aard moeten maken.

Leer ze welke religies er nu bestaan, welke er vroeger bestonden en laat zien waar ze op gebaseerd zijn. Leer ze hoe religies veranderen over tijd. Leer ze over atheïsme en polytheïsme. Leer ze wat de psychologische grondslag van religie is en wat de evolutionaire rol van religie is geweest. Leer kinderen wat religie nou eigenlijk is: een gedachtegoed dat zich verspreid onder populaties, vooral verticaal van generatie op generatie.

Bespreek religie als fenomeen, niet als dogma. Concreet zou dit betekenen dat bovenstaande punten in de kerndoelen van basisonderwijs en / of voortgezet onderwijs zouden moeten worden opgenomen.