Promotiemiddelen van 'De Nederlandse Loterij B.V.' beperken

De Nederlandse Loterij B.V. is een bedrijf van de Nederlandse overheid. Dit bedrijf beschikt over een monopolie positie, waardoor geen andere bedrijven soortgelijke diensten mogen aanbieden. Op het eerste gezicht lijkt dat iets goeds, omdat dit het aanbod verkleint. Echter beschikt De Nederlandse Loterij B.V. over een uitgebreid 'assortiment' van gokspellen als: TOTO, Lucky Day, Krasloten, Miljoenenspel, Eurojackpot, LOTTO en natuurlijk de Staatsloterij.

Ondanks dat de ambitie van dit miljoenenbedrijf 'Nederland gelukkiger en gezonder maken' is kampen maar liefst 79.000 met een gokprobleem. En omdat De Nederlandse Loterij nu eenmaal producten aanbiedt die gokverslaving stimuleert, is dit erg discutabel.

De producten van de Nederlandse Loterij worden op de radio, tv en social media erg vaak vertoond. Er worden zelfs grote bedrijven en aan BN'ers/influencers betaald om producten zoals TOTO sportweddenschappen onder de aandacht te brengen. Sinds 2018 wordt door TOTO BN'er Maradonnie ingezet om de sportweddenschappen te promoten. Omdat het voornaamste bereik van Maradonnie uit jongeren bestaat, worden jongeren via de zogeheten 'Koning Toto' bewust door TOTO benaderd. En met resultaat...

In 2019 heeft TOTO met deze campagne twee 'Effies' in ontvangst mogen nemen- een prijs voor de meest effectieve reclame. De omzetgroei in één jaar tijd bedroeg 53.8%. Deze enorme groei is mogelijk gemaakt door 110.000 nieuwe online spelers in de groep 18-34 en de 40.000 nieuwe spelers in de groep 35+. (Adformatie, Goud koning TOTO, 2019)

Samenvattend: De Nederlandse Loterij promoot gokken en richt zich nu ook op jongeren. Daarnaast zijn de marketingcampagnes erg effectief, waardoor het de ontvanger activeert om te gokken. Tot slot is de kans groot dat door de vele reclames gokken als normaal beschouwd gaat worden, dit terwijl 79.000 mensen erkennen dat ze een gokprobleem hebben.

Ik stel daarom voor om de promotiemiddelen van De Nederlandse Loterij te beperken.