Onze rekenresultaten zijn al goed

Vaak wordt geopperd dat de rekentoets nodig is, omdat onze resultaten ondermaats zouden zijn. Dat is niet waar.

Uit twee rapporten ( PISA en PIAAC) uitgevoerd door de Organisatie Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat Nederland het juist goed doet. Bij het onderdeel rekenen namen we in het PISA rapport de tweede plaats in (na Zuid-Korea) van alle 34 deelnemende landen. Ook zien we een stijgende lijn in de resultaten. Daarnaast scoorden we in het PIAAC rapport zeer hoog: we zaten in de topgroep met Finland, Zuid Korea en Japan. Tenslotte blijkt uit onderzoek van CITO (het PPON-onderzoek) dat we in de afgelopen 25 jaar op vaardigheden als hoofdrekenen, schattend rekenen en getalsrelaties beter zijn geworden en op optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen ongeveer gelijk zijn gebleven. Daarnaast zijn ook bepaalde onderdelen duidelijk minder geworden. Dit betreft het cijferend rekenen en het uitvoeren van samengestelde bewerkingen. Maar hier staat weer tegenover dat de leerlingen beter zijn geworden in hoofdrekenen, schattend rekenen, getallen en getalsrelaties, en rekenen met de rekenmachine; allemaal rekenvaardigheden die een goede basis vormen voor de 21ste-eeuwse vaardigheden, hetgeen je van het cijferen niet direct kunt zeggen.

Geïnspireerd door een artikel van prof. dr. Marja van den Heuvel.