reactie

EEN SCHONERE WERELD BEGINT BIJ HET KIND.

Beste Nellie. Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat de traditionele vakken op school ruime aandacht verdienen. En topografie en geschiedenis zou ik niet eens als ”enige” (bescheiden) kennis willen aanmerken. Vooral geschiedenis omdat het zich door de eeuwen heen herhaalt. Zoals we nu kunnen zien in Amerika onder Trump met de opkomst van fascisme en racisme. Echter leven we nu in een tijd die niet te vergelijken is met, pakweg, 30 jaar geleden. De wereld waarin wij leven veranderd extreem snel. Een evolutie tempo dat nog nooit in de geschiedenis is voorgekomen. Door de globalisering, economische groei en overbevolking. Zo lag de wereld bevolking in 1900 nog op 1,5 miljard mensen. Nu is dat 7,5 miljard. Sinds ± 1980 zijn China en India ook economische grootmachten geworden. Dat zijn 2 landen met gigantisch veel inwoners. En hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de massale plastic vervuiling in de oceanen. Vrijwel alle wetenschappers zijn het er over eens dat de opwarming van de aarde door ons mensen wordt veroorzaakt. De gevolgen daarvan zullen onze kinderen hard raken. Wij en onze voorouders hebben de wereld vervuild met uitlaatgassen. Het ongelimiteerd verstoken van fossiele brandstoffen (olie, kolen). En dat moet nu op school de volgende generaties duidelijk gemaakt worden. Anders vervallen ze straks in armoede omdat ze zoveel belasting moeten betalen voor het ophogen van zeedijken. Om de stijgende zee buiten te houden. En dan komt er een moment waarop jou en mijn kleinkind vraagt: waarom hebben jullie dit niet zien aankomen? Waarom hebben jullie niks gedaan? Wat heb ik aan topografie les als de randstad onder water loopt? Wij weten nog van een wereld vol welvaart. Vol (onbewuste) vervuiling. Onbekend met de wetenschap dat de planeet aarde geen ongelimiteerde bevolkingsgroei kan dragen. Dat er ergens een grens is. En over die grens moeten onze kinderen dan maar zien te overleven. Milieu les op school is cruciaal. Nu net zo belangrijk als leren lezen, rekenen en schrijven.