reactie
Ho ho, je maakt een denkfout hier. Als de snelheid omlaag gaat naar 90 gaat de reistijd niet met 25 uur per Nederlander per jaar omhoog. Je doet alsof iedereen nu de maximumsnelheid rijdt op de snelweg. Mijn punt is namelijk dat de gemiddelde snelheid nu lager is omdat veel weggebruikers met grote snelheid van verstopping naar verstopping scheuren. Waar ze dan een tijdje heel langzaam rijden. Dat is wat de gemiddelde snelheid weer omlaag brengt.
Als iedereen 90 rijdt, dan ben je minder snel bij de knooppunten en ontstaan er minder ongelukken die files veroorzaken. Snelheidsverschillen zijn namelijk een groot probleem voor de doorstroming. De wegcapaciteit neemt toe en de gemiddelde snelheid komt uiteindelijk uit op ongeveer 90 km/u. Ook verlies je minder tijd met tanken onderweg omdat je zuiniger rijdt.
Maar ook als Nederland iets meer tijd kwijt zou zijn op de snelweg, dan weegt dat niet op tegen de baten. Minder milieuvervuiling, minder geluidsoverlast (ziektekosten voor omwonenden), vergroting wegcapaciteit, etc. Ook neemt de betrouwbaarheid van de reistijd toe. Dat is voor de economie belangrijker. Een enkeling die te laat komt bij een vergadering met dure collega's, dat is duurder voor de economie, als ze niet zonder haar/hem kunnen beginnen, dan het kwartiertje langer rijden. Maar ook leveranties. Als die exact op het aangekondigde tijdstip komen dan is dat veel efficiƫnter dan wanneer mensen zitten te wachten of wanneer je grote marges in reistijd moet inbouwen.